Followers

Wednesday

Berat & Susah Solat?

"Sesungguhnya sembahyang itu sangat besar dan berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk."

Semua umat islam tahu bahawa solat itu adalah perkara wajib yang ditetapkan oleh Allah s.w.t tetapi berapa ramai yang jaga solatnya.Solat diwajibkan ke atas seluruh umat islam! Tetapi ramai yang masih tidak mengendahkan dan menghiraukan solat 5 waktu yang telah disyariatkan..Rata2 memberi alasan tidak solat kerana tidak ada masa,pakaian kotor dan sebagainya.

Masya Allah! Jika diperhatikan negara luar yang sedang berperang,tidak ada kemudahan masjid yang selesa.gempa bumi dan sebagainya tetapi masih mampu lagi untuk menunaikan kewajipan solat 5 waktu!Persoalannya,kenapa tidak kita untuk menunaikan solat 5 waktu?Yang sentiasa penuh alasan tidak mahu bersolat.

Sama-Sama Kita Renung Gambar Dibawah Ini =)


Firman Allah Taala...
Dan tidak aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadat kepadaku  (ad-Dzariyaat:56)


 Firman Allah Taala:

maksudnya:sesungguhnya manusia itu bersifat kedekut dan kikir,mengeluh apabila kesusahan menimpanya,dan kikir apabila mendapat keuntungan,kecuali mereka yang menunaikan solat. ( Al-Ma’aarij:19-23)


Dari Abdullah bin Amr secara marfu’:

 maksudnya: seorang hamba itu apabila solat, datang bersamanya dosa-dosa di atas kepalanya atau bahunya. Maka setiap kali dia ruku’ atau sujud, gugurlah dosa-dosa itu daripadanya.

(Riwayat Ibn. Habban di dalam Sohehnya)





Sabda Rasulullah SAW:

  maksudnya:Solat yang lima, dan dari solat jumaat ke jumaat yang akan datang, merupakan penghapus dosa (kaffarah) di antara solat-solat itu selagi tidak melakukan dosa-dosa besar.

(Hadis riwayat Muslim, Tirmizi dan Nasa’i)


Firman Allah Taala...

maksudnya:dan dirikanlah solat dan tunaikanlah zakat,kerana amal yang baik yang kamu sediakan untuk diri kamu , nanti kamu dapati ganjarannya di sisi Allah. (Al-Baqarah:110)





Sabda Rasulullah SAW:

maksudnya:apakah kamu semua melihat apabila terdapat sungai di hadapan rumah seseorang, lalu dia mandi 5 kali sehari di dalamnya, adakah masih tinggal lagi sebarang kekotoran? Maka jawab sahabat: tidak tinggal sebarang kekotoran pun. Lalu sabda Rasulullah saw:Begitulah juga solat 5 waktu, mencuci darinya dosa-dosa dan kekotoran.  (Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Tarmizi, Nasa’I dari Abu Hurairah; dan riwayat Ibn. Majah dari thman bin Affan)



Firman Allah swt:

Maksudnya: dan dirikanlah solat, sesungguhnya solat itu menegah dari perbuatan keji dan mungkar.
 ( Al- Angkabut:45)





Ikrar dan berdoa dalam hati bahawa sesungguhnya
Solatku..Ibadatku..Hidupku dan Matiku Kerana Allah Taala !

No comments:

Post a Comment