Followers

Tuesday

Sihir

"Sihir telah difirmankan oleh Allah S.W.T. di dalam kitab suci Al Quran di mana ia wujud sejak zaman Nabi Musa a.s. Sihir juga ada diriwayatkan di zaman Nabi S.A.W."

Bagi melindungi diri dari sihir, yang terbaik adalah anda sentiasa menjaga solat lima waktu serta meningkatkan amalan. Membaca al-Quran dan zikir secara beristiqamah. Ini ternyata dari firman Allah..
" Sesungguhnya tidak ada kekuasaan bagimu (Syaitan) terhadap hamba-hambaKu, kecuali (kamu punyai kuasa) ke atas mereka yang mengikut kamu, iaitu orang-orang yang sesat" ( Al-Hijr: 42)
Sihir boleh termasuk dalam perkara yang membawa sesuatu manfaat atau kejahatan . Ia berdasar firman Allah : 
" ... Mereka mengamalkan apa yang diajarkan oleh syaitan pada masa kerajaan Sulayman. Padahal Sulayman itu bukanlah dari golongan orang yang ingkar. Mereka mengajarkan manusia ilmu sihir, yang diturunkan kepada kedua malaikat di negeri Babel, iaitu Harut dan Marut. Sedang keduanya tidak mengajarkan sesuatu kepada seseorang pun sebelum mengatakan "sesungguhnya kami hanya cubaan dan janganlah kamu kufur dan menyalah gunakan ". Tetapi manusia mempelajari dari keduanya dan digunakan (mengikut ajaran syaitan) untuk mencerai beraikan suami isteri.... Bahkan mereka yang ingkar akan merasakan yang amalannya itu semata mata menyakitkan dan tidak memanfaatkan mereka pun" ( Al-Baqarah : 102)

Cara2 Mengelakkan sihir...
Amalkan membaca surah ayat qursi selepas solat.
Membaca surah Al Mulk..
Membaca 3 Qul setiap hari.
sabda Nabi s.a.w ...Sesiapa yang membaca ayat Kursi setiap kali selepas solat, maka tiada siapa yang dapat menghalangnya dari memasuki syurga" (Riwayat an-Nasaie dan at-Tabrani)

Jika kita menolak sihir dengan tidak mempercayainya, bermakna kita menolak kenyataan al-Quran dan hadis sahih. Sebagai seorang Muslim, wajib mempercayai al-Quran dan hadis bahawa sihir memang wujud dan masih ada yang mengamalkannya sehingga kini.

No comments:

Post a Comment