Followers

Saturday

Cari Kebahagiaan

Apa itu bahagia?Setiap manusia mencari kebahagiaan bukan kesengsaraan.Itulah lumrah kehidupan manusia yang mempunya hati & perasaan.Ramai yang hanya mencari kebahagiaa di dunia semata,ada juga yang mencari kebahagiaan dunia dan akhirat.Bagi golongan yang mencari kebahagiaan dunia dan akhirat,itulah antara golongan-golongan yang beruntung.

Allah s.w.t banyak menceritakan tentang kebahagiaan didalam Al Quran dan cara-cara mencapai kebahagiaan didalam hidup.Antaranta....






Beriman & beramal soleh
Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :
Siapa yang beramal soleh baik laki-laki ataupun perempuan dalam keadaan ia beriman, maka Kami akan memberikan kepadanya kehidupan yang baik dan Kami akan membalas mereka dengan pahala yang lebih baik dari apa yang mereka kerjakan.”
(an-Nahl : 97)

Banyak mengingati ALLAH
Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :
Ketahuilah dengan mengingat (berzikir) kepada Allah akan tenang hati itu.”
(ar-Ra’d : 28)

Bersandar@bertawakkal pada ALLAH
Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :
Siapa yang bertawakkal kepada Allah maka Allah akan mencukupinya.”
(at-Thalaq : 3)

Senantiasa mencari peluang untuk berbuat baik
Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :
Tidak ada kebaikan dalam kebanyakan bisikan-bisikan mereka kecuali bisikan-bisikan daripada orang yang menyuruh (manusia) untuk bersedekah atau berbuat kebaikan dan ketaatan atau memperbaiki hubungan antara manusia. Barangsiapa melakukan hal itu kerana mengharapkan keredhaan Allah, nescaya kelak Kami akan berikan kepadanya pahala yang besar.”
(an-Nisa’ : 114)



1 comment:

  1. entry2 saudara banyak pengisian tentang manusia dan kehidupan manusia....semoga saudara boleh menberikan imput2 yang lebih mendalam tentang agama kepada masyarakat...supaya lebih mengenali dan mencintai Allah dengan sepenuhnya...In Sha Allah..

    ReplyDelete