Followers

Tuesday

Kebahagiaan

Kebahagiaan adalah sesuatu yang sangat unik dan terlalu seni untuk diperkatakan.Kerana ramai orang banyak ragam.Tidak tahu kebahagiaan yang macam mana dicari dan ingin dimiliki.
Semua orang impikan dan mahukan kebahagiaan..Tidak kira agama bangsa & keturunan,pastinya mengimpikan sebuah kebahagiaan.Seperti kita sebagai orang islam yakni agama yang addin,sudah tentu kita mencari kebahagiaan bukan sahaja didunia tetapi yang lebih menjadi keutamaan di akhirat kelak.

Kebahagiaan Dengan Manusia
Ramai orang yang mencari kebahagiaan sesama manusia sebagai contoh pasangan suami isteri,pasangan kekasih dan sebagainya.Semua menginginkan kebahagiaan tapi tidak ramai yang mencapai kebahagiaan yang diimpikan.Tidak bahagia?Persoalan ini pastinya timbul.

Sebagai seorang mukmin kita wajib percaya dan yakin bahawa kebahagiaan datang daripada Allah s.w.t bukan daripada ibu,bapa,kakak,abang,suami,isteri,kekasih dan sebagainya.Hanya dari Allah s.w.t.

Rahsia Kebahagiaam
Rahsia mudah sahaja!Apabila kita jaga hubungan kita denga Allah s.w.t yang menciptakan kita,pastinya Allah akan beri kita ganjaran dengan mendapat kenikmatan kebahagiaan daripadaNya.Tidak kira kebahagiaan yang datang itu dari segi senang hati,kesihtan yang baik,harta yang banyak dan sebagainya.

Apabila perhubungan kita dengan Allah s.w.t dijaga ,secara tidak langsung hubungan kita sesama manusia akan menjadi baik serta orang lebih menghormati kita berbanding orang yang tidak menjaga hubungannya dengan Maha Pencipta.

Patuh Dengan Arahan
Mematuhi segala suruhan Allah s.w.t ,insya Allah kebahagiaan itu akan datang tidak kira cepat atau lambat.Di dunia mahupun di akhirat.Hanya Allah yang Maha Mengetahui.
Jaga solat 5 waktu,sentiasa dalam keadaan berwudhuk,sentiasa menutup aurat,tidak melakukan maksiat,sentiasa membaca Al Quran,bagi lelaki tidak memakai perhiasan wanita dan meninggalkan segala  larangan Allah s.w.t.Insya Allah,Akan capai kebhagiaan dunia dan akhirat.


"Barang siapa yang mengerjakan amal shaleh, baik laki-laki maupun perempuan dalam keadaan beriman, maka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik." (QS. An-Nahl: 97)

"Orang-orang yang berbuat baik di dunia ini mendapat (pembalasan) yang baik. Dan sesungguhnya kampung akhirat adalah lebih baik dan itulah sebaik-baik tempat bagi orang yang bertakwa." (QS. Al Nahl: 30)

"Demi sesungguhnya adalah bagi kamu pada diri Rasulullah SAW itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang-orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)". (Surah Al-Ahzaab : Ayat 74).


..Yakinlah Bahawa
Kebahagiaan Datangnya Daripada Allah s.w.t dan orang yang sentiasa mengingati Allah hati akan menjadi tenang..

No comments:

Post a Comment