Followers

Saturday

Mutiara Kata...

Kata-Kata Hikmah Imam Al Ghazali

  • Apakah yang paling dekat dengan kita?
Yang paling dengan kita adalah Mati..
Janji Allah.."tiap2 yang hidup pasti akan merasai mati"
  • Apakah yang paling jauh dengan kita?
Yang paling jauh dengan kita adalah masa lalu..
Perkara yang kita tidak boleh untuk patah balik dan tidak akan dapat mengembalikan masa yang lalu.Lalui hari2 yang mendatang dengan berlandaskan syariat Allah..
  • Apakah yang paling besar di dunia ini?
Yang paling besar di dalam dunia adalah hawa nafsu..
Hawa nafsu terbahagi kepada banyak perkara antaranya..nafsu makan,nafsu tidur,nafsu seks,nafsu untuk mendapatkan sesuatu dan byk lagi..
Rasulullah S.A.W bersabda "Jihad peperangan baru sesikit..lalu para sahabat terkejut dan bertanya..apakah jihad yang paling besar..jawab Nabi ....Jihad yg paling besar adalah berperang dengan hawa nafsu"..
Firman Allah S.W.T "Maka kita harus berhati hati dengan hawa nafsu,jangan nafsu membawa kita ke api neraka"..(Al A'raf  :179)
  • Apakah yang paling berat?
Yang paling berat adalah Amanah..
"Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung ganang dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah s.w.t meminta mereka menjadi (khalifah)pemimpin didunia ini.Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupinya dan sehingga ramai manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah" (Surah Al-Azab :72).
  • Apakah yang paling ringan di dunia?
Yang paling ringan adalah meninggalkan Solat..
Sibuk..Sibuk dan Sibuk..Penat..Penat dan Penat.itulah alasan yang paling ketara untuk meninggalkan solat..Gara gara kerja..dengan semudah ABC meninggalkan solat!
  • Apakah yang paling tajam di dunia?
Yang paling tajam adalah Lidah..
Lidah? timbulnya fitnah..mengumpat..mencaci..mencerca..mengutuk..memaki dan sbgnya..
Daripada Abu Hurairah: Seorang sahabat telah bertanya Rasulullah saw tentang apa yang boleh memasukkan manusia ke dalam syurga. Baginda menjawab ”Takwa kepada Allah dan akhlak yang baik”. Baginda ditanya tentang apa yang akan memasukkan manusia ke dalam neraka. Baginda menjawab ”Mulut (lidah) dan faraj (alat kelamin)” 

Sujudku Hanya PadaMu ya Allah

2 comments: