Followers

Tuesday

Adakah Sejarah Melayu Melaka ini benar???

Dah lama ana fikirkan tentang sejarah Kesultanan Melayu Melaka ni.Adakah  Kesultanan Melayu Melaka ini hebat atau sebaliknya.Ana mula terfikir selepas tamat alam persekolahan.Banyak persoalan yang bermain di dalam pemikiran kawe.Antaranya..benarkah  Kesultanan Melayu Melaka ini hebat? Jika hebat ,kenapa begitu mudah Portugis menakluk Kota Melaka pada tahun 1511?Semua ni menjadi tanda tanya ...

Kota Melaka
Kota Melaka suatu ketika dahulu
Pada suatu ketika dahulu,Kota Melaka sangat terkenal di mata penduduk dunia kerana kaya dengan hasil bumi dan kepimpinan  Kesultanan Melayu Melaka yang sangat hebat.Pengaruh  Kesultanan Melayu Melaka ni sehinggalah ke negeri Cina dan India.
Ana percaya banyak lagi sejarah tidak bongkarkan rahsia kekuatan  Kesultanan Melayu Melaka pada suatu ketika dahulu dan kepentingan pihak yang tidak mahu kita tahu.Pihak yg mana? Banyak pihak.Terutamanya puak Barat yang pro-Zionis.Ana percaya rangkaian Zionis serta sekutu mereka yang bergerak di balik tabir dalam memutarkan belitkan cerita dan tidak membongkarkan rahsia sebenar kehebtan Kota Melaka.

Kita sering di ceritakan dengan sejarah bahawa  Kesultanan Melayu Melaka yg merupakan simbol kegemilangan bangsa Melayu dahulukala jatuh ke tangan Portugis krn Kesultanan Melayu Melaka bersifat kuno berbanding mereka.Kita di ajar kita tidak sehebat barat.Kita tidak mampu menepis kedatangan tentera2 mereka.Kita sering kali di ingatkan bahawa kita kalah krn pahlawan2 kita hanya menggunakan keris,tombak.lembing dan pedang sedangkan mereka memiliki pistol,senapang dan meriam yang mampu membunuh pahlawan2 Melaka daripada jarak jauh.Betul ker semua ni ?

Pernah kita fikir? Sedangkan kitab taurat,zabur dan injil sudah pun mereka memutarkan belit cerita,mereka ubah2!.Ini kan pula sejarah Melayu!
Kawe tertanya tanya! Kenapa Kota Melaka yang di gelar oleh Barat "Venice of The East" boleh kalah dgn mudah di tangan Portugis.Bukankah ia di akui penduduk dunia kota yang paling makmur dan kuat di rantau melayu pada zaman itu?Bukankah Kota Melaka sudah pun memiliki angkatan perang yang hebat termasuk kelengkapan kapal perang laut yang besar dan canggih di bumi melayu? Bagaimana boleh jatuh ke tangan portugis dengan mudah?Apakah org melayu ketika itu telah lama menerima para pengunjung & perdaganagn besar sprti Cina ,India dan Empayar Islam di Timur Tengah begitu daif dan mundur?Negara2 ini jauh lebih maju drpd negara barat ketika itu! Adakah bangsa kita bodoh dan kuno tidak tahu cara2 menjaga keselamatan bumi melayu?!!!

Ideologi ana mengatakan TIDAK!!!
Ana ada baca buku sejarah Kesultanan Melayu Melaka edisi Indonesia.Dalam buku ini ada sebut,ada kajian yang menunjukkan kerajaan2 Melayu Nusantara adalah pembuat dan pengeluar senjata2 api tebaik dunia menewakan negara2 barat sprti Sepanyol,Belanda dan Portugis.Catatan2 pengembara dan pedagang awal Eropah,India dan Cina juga menunjukkan kerajaan2 nusantara yg mengelilingi Kerajaan Melayu Melaka ketika itu adalah pengeluar utama meriam2 hebat dan berkuasa tinggi di dunia seperti Kesultanan Brunai,Kesultanan Sulu,Kesultanan Pattani dan beberapa kerajaan melayu lain di Asia Tenggara.
Istinggar
Malah,ada catatan2 lama mengatakan Kerjaan Islam Turki Uthmaniyah juga pernah berurusan dengan Kerajaan Melayu untuk membeli meriam-meriam yang berkualiti.Apakah Kerajaan Melayu Melaka ni bodoh dan tuli tidak mendapatkan senjata daripada negara2 jiran? Sedangkan negara2 eropah berebut utk dapatkan senjata di rantau nusantara ini.
Meriam 
Catatan Ketua Panglima Portugis ketika itu Alfonso D' Alburqueque pernah menyebut,setelah Kota Melaka di tawan ,Portugis telah merampas 3000 pucuk meriam dan katanya itu baru separuh hasil rampasan,ini bermakna ada 6000 pucuk meriam yang di miliki kerajaan Melayu Melaka dan ini adalah cerita 500 tahun dahulu ! Ada catatan lain menyebut,ada orang Portugis terjumpa benda ajaib di Istana Melaka!Bila di pandang objek itu,muncullah muka manusia di dalamnya.Rupa2nya objek itu adalah cermin.Orang Portugis pertama kali menjumpainya! hebat bukan? Persoalannya lagi..Bagaimana Kerajaan yg sebegini hebat boleh jatuh ke tangan Barat?
"Kerajaan yang begini hebat di nusantara hanya boleh ditewaskan oleh gabungan tentera-tentera Portugis,Kerajaan-kerajaan kecil di Sumatera dan Jawa,askar-askar upahan dari Goa,Jawa dan Siam ditambah dengan pembelot dan pengkhianat dalam daripada para pedagang asing dan orang-orang melayu sendiri"
Bagi pendapat ana.Kerajaan Melayu Melaka jatuh ke tangan bukan sbb org Melayu kuno yg hanya pandai bermain keris! Dari dahulu lagi Kerajaan Melayu Melaka sudah pun memiliki alat kelengkapan perang yang canggih.Malah lebih canggih daripada orang2 barat.Mereka sudah pun memiliki baju besi(kalis peluru),meriam,istinggar dan lain2 senjata api.Mereka yang memilih untuk berperang menggunakan keris dan lembing pula bukan calang2 orang!Ana percaya mereka juga memiliki kebolehan dari segi alat kelengkapan perang moden mahupun keris utk mematahkan serangan Portugis.

Angkatan laut Melaka yg sering meronda sepanjang Selat Melaka,laluan dagang yg paling sibuk di dunia sehingga sekarang di akui kecekapannya.Di bawah tokoh berwibawa ketika itu Laksmana Hang Tuah dan Bendahara(Perdana Menteri)  Tun Perak.,ia telah berjaya memukul dan melawan armada laut Siam dan juga mana2 pihak musuh.Bukankah ia cukup besar dan kuat utk menjamin keselamatan Kerajaan Melayu Melaka dan penduduk bumi melayu di bawah naungan Kerajaan Melaka?

mungkin inilah kapal yg di dakwa mengelilingi selat melaka dahulu kala
Hebat!
Mampu meronda dari utara semenanjung shingga selatan ke Pulau Jawa,memantau dan menghidu pergerakan musuh sblm menghampiri pusat pemerintahan Kota Melaka.Bagaimana Melaka senang2 jatuh ke tangan Portugis? Di manakah angkatan laut Melaka ketika Melaka di serang? Aneh dan Pelik!


Ada cerita2 orang tua menyebut,kebanyakkan kapal yang menyerang Kota Melaka sebenarnya bukan milik Portugis tetapi Melayu Nusantara serta Kapal laut Melaka!Selain itu ada satu catatan Portugis,mereka ternampak sebuah angkatan laut yg di kenal pasti milik orang Melaka sedang bersiap sedia utk menyerang Kota Melaka.Mungkin benar Tun Mutahir sedang bersiap sedia untuk merampas takhta bersama pengikutnya.Yang pasti.ada pihak yang belot! Namun,ada juga pihak pembelot terlepas dari catatan sejarah.


Kelemahan dan pemberontakan yang berlaku dalam Kerajaan Melaka,ana berpendapat,ada pihak yang tidak berpuas hati dengan pemerintahan Sultan Melaka ketika itu.Sultan Melaka di dakwa kuat berfoya foya ,memilih kasih dalam pentadbiran,mengangkat pembesar yang tidak berwibawa dan melantik orang kanan yang tidak tahu mentadbir,gila kuasa dan korup.


Apa pun nasi sudah menjadi bubur.Sultan Melaka ketika itu.Sultan Mahmud menjadi  pelarian dan menurut ceritanya,beliau terpaksa hidup sbg seorang pelarian,hidup tidak aman dan hidup sbg seorang perempat.Adakah beliau menyesal? Seperti kata pepatah,sesal dahulu pendapatan , sesal kemudian tidak berguna..
-pemimpin yang bersifat adil,amanah dan mengikut syariat Allah.Pasti kuat dalam mentadbir sesebuah negara kerana tidak akan ada pembelot dalam pentadbiran sesebuat negara/kota-
Firman Allah s.w.t
    “Jika Allah menimpakan sesuatu kemudaratan kepadamu, maka tiada yang dapat menghilangkannya melainkan Dia sendiri. Dan jika Dia mendatangkan kebaikan kepadamu, maka Dialah Yang Maha Berkuasa atas segala sesuatu.” (Al-An’am: 17)
    “Orang-orang kafir Yahudi dari Bani Israel telah dilaknat (di dalam kitab Zabur dan Injil) melalui lidah Nabi Daud dan Nabi Isa ibni Maryam. Yang demikian itu disebabkan mereka ‘menderhaka’ dan ‘selalu menceroboh.” (al-Maidah :78) 
“Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka (yang telah terpesong itu).” (al-Baqarah: 120)
"Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar,."(Al Baqarah 155). 

*Tujuan ana tulis adalah untuk kongsi bersama apa yang ana fikir selama ni.Puak2 pro-zionis dan puak2 kafir sanggup mereka cerita untuk kegunaan masa hadapan mereka sendiri.Bangsa kafir adalah bangsa yang tidak mahu mengalah.Contoh seperti cerita Pearl Habour,komando M'sia dan Pakistan yang menyelamatkan askar mereka ketika jepun menyerang kapal mereka,tetapi di dalam cerita Pearl Habour The Movie.Rakyat M'sia menjadi pembancuh air!


Di dalam sejarah melayu,banyak lagi rahsia yang tidak di bongkarkan! Malah orang2 barat banyak membuat cerita palsu tentang sejarah dahulu kala.Kitab injil contohnya,mereka mengubah ayat2 yang ada di dalam kitab injil sehingga umat islam di tegah menggunakan Kitab Injil sbg bahan rujukan.Allahualam..


Pendapat ana,golongan ini mereka cipta untuk kepentingan mereka sendiri dalam sesuatu bidang.

"Sejarah ini penting untuk kita untuk membina sebuah bangsa yang berjaya hasil dari kesilapan masa lampau ataupun sejarah untuk tidak mengulanginya sekali lagi."

22 comments:

  1. Anonymous6/24/2011

    kemah wan merah..dedahkan lagi penipuan2 yg ada kt dunia ni.respect demo..

    ReplyDelete
  2. Anonymous2/26/2012

    Salam,saya cume ingin memberi pendapat..
    Kata2 itu adalah sesuatu yg sgt berkuase..dgn kate2 seseorang itu boleh tumpas sebelum berperang...maksud saye,kekuatan yahudi bukan pade senjatanye..tp pade muslihatnye..

    ReplyDelete
  3. Follow awak. Baca sejarah melayu. CUba mencari2 kerajaan Islam di bawah Ottoman Empire. Tapi tak nampak pulak tanah melayu ni duduknya di mana pada waktu itu. Ada terbaca, tanah melayu sejak tahun 1700 sudah dijajah oleh British.

    ReplyDelete
  4. Anonymous3/24/2012

    Assalamualaikum.. Saya pernah jugak terpikir akan hal sejarah melayu ni. Saya juga ada terbaca sejarah negeri kedah. Dahulunya negeri kedah ini dikatakan sebuah negara kedah merangkumi negeri siam hingga ke Bangkok sekarang ini. Dan anda boleh berkongsi pengetahuan di blog ini.. http://sejarahnagarakedah.blogspot.com/

    ReplyDelete
  5. Cerita tentang kegemilangan kerajaan melaka adalah benar cuma yang menjadi persoalan dan tanda tanya adalah di manakah masjid yang pertama di tanah melayu sebelum penjajahan portugis di melaka pd 1511...100 tahun selepas parameswara memeluk islam pada tahun 14++?di mana?

    ReplyDelete
  6. Anonymous11/05/2012

    ramai yang menyangkakan islam terawal datang dari melaka sedangkan dalam sejarah ada dua sumber yg di guna pakai sperti dalam buku teks dan yg tak diktiraf tp xsemestinya xbetul,patani kelantan ledah terengganu lagi awal menerima islam,,malah dicatat pada kurun ke 10,,dlm buku teks skolah pun ada tp amat ringkas skdr tulis sja,,masa melaka menyerang kelantan yg sdang dlm perpecahan akibat patani kalah perang pun dlm hikayat sulalatus salitin mengatakan sultan kelantan bernama Sultan Mansur Shah xsilap kerana kelantan tak mengiktiraf melaka.

    ReplyDelete
  7. Kejatuhan Melaka disbbkn kerakusan dan ketamakkan kuasa. Sultan Mahmud memerintah Melaka sebaik-baiknya pada masa itu. Ada yang ingin merampas takhta Sultan Mahmud, maka kaum Melayu berpecah atas hasutan Portugis. Kononnya jika bersekutu dengan Portugis takhta Kesultanan Melaka akan di serah kepada beliau dan juga segala kekayaan Kesultanan Melaka. Walhal Portugis yang ingin merampas segala kekayaan milik Melaka serta orang Melayu. Dan dengan perintah pemerintah Portugis dan juga ketua paderi Portugis, peninggalan Kesultanan Melaka wajib dimusnahkan sehingga tidak ada satu pun akan jadi kenangan.
    Selepas Portugis berjaya menjajah Melaka, mereka menanam minda orang melayu yang tinggal kebanyakannya seketu mereka serta yang lemah yang kononnya bangsa Melayu adalah bangsa yang tertinggal - kuno. Walhal beratus tahun sebelum Portugis berjaya manakluki Melaka laporan dari pengintip Portugis berbunyi begini "Bangsa Melayu adalah bangsa yang termaju didunia, bijak, rajin, perkasa dan berani. Bangsa Melayu adalah bangsa yang tidak boleh dikalahkan dengan peperangan." Dan Alfonso de Albuquque pun pernah menulis tentang Bangsa Melayu Melaka, "Bangsa ini, (Melayu/Jawi) adalah bangsa yang tak akan hilang didunia"

    ReplyDelete
  8. kerajaan melaka bukannya jatuh pada 1511.. pada sebelum itu lgi,
    Kerajaan melaka adalah kerajaan dibawah naugan uthmaniah. ingat lagi islam berkuasa 2/3 bumi? ini bermakna, melaka juga salah satu kerajaan dibawah naugan uthmaniah. begitu juga cina, india, filipine dan seluruhnya. Kejatuhan ini adalah perbuatan orang islam sendiri, spt kejatuhan turki yg dijatuhkan oleh atartuk. cari lagi, abdul rahman limbong yg pernah mengibarkan bendera turki. . .

    Tapi sekarang, kita mesti bina balik supaya islam menguasai 2/3 bumi atau 3/3 bumi terus. siapa yg akan bina?? anda semua . kita semua mesti membinanya kembali. inilah tugas kita di saat zaman skrng, Sunnatullah berjuang.

    saudara2, mari berganding bahu membesarkan Allah. Sebelum kamu mati, carilah dimana tanggungjawab kamu dimana dulu kita pernah berjanji pada Allah sebelum kita semua dilahirkan. esok mati pasti disoal!

    kembalikan semuanya seperti zaman khilafah pada jalan kenabian.

    "

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous2/24/2013

      Siapa kata Melaka bawah naungan Uthmaniyah? Melaka ialah kerajaan bebas dan memerintah sendiri serta meluaskan empayarnya sendiri tanpa campurtangan asing. Sumber2 ekonomi juga hanya berpusing dalam Melaka.

      Melaka cuma menjalinkan hubungan diplomatik & perdagangan dengan negara2 asing khasnya Uthmaniyah & Ming (China). Cuma Ming yang menganggap Melaka sebagai kerajaan naungannya sedangkan itu cuma muslihat Melaka untuk menakut-nakutkan Siam & Majapahit daripada menyerang Melaka.

      Selain Ming yang mendakwa Melaka sebagai naungannya, mungkin ada juga negara2 lain yang perasan (tak tahu malu) Melaka sebagai naungannya dengan hanya alasan Melaka menghantar hadiah (ufti) kepada raja negara2 terbabit.

      Tentang Uthmaniyah, ini kali pertama saya dengar Melaka dikatakan sebagai naungan Uthmaniyah. Dari mana agaknya sumber ini?

      - Shah

      Delete
    2. Anonymous7/16/2014

      Sila encik rujuk youtube atau blog blog sejarawan atau pengkaji sejarah. Melaka mengadakan hubungan diplomatik dgn Uthmaniyah serta meminta bantuan ketenteraan dari kerajaan Uthmaniyah. Yang menyebarkn islam di rantau asia tenggara juga ialah kerajaan Uthmaniyah. Wallahualam

      Delete
  9. Asalamualaikum.mohon maaf jika ada pendapat saya ada yang menyimpang dari perkara sebenar..tergurlah hamba jika hamba bersalah. kerajaan melaka adalah sebuah kerajaan yang sangat kuat pada masa dahulu..masakan tidak..kerajaan China yang hebat dan digeruni oleh kawan dan lawan mahu menjalinkan hubungan diplomatik dengan sebuah kerajaan baru pada masa itu..sebabnya..kerana kerajaan China memgetahui bahawa kerajaan melaka telah tadbir oleh pemimpin yang berwibawa dan mempunyai rakyat yang bijak pandai dalam segala hal.dalam segi pembangunan negara.mungkin kita masih belum menemui bukti bahawa kerajaan melayu adalah pencipta teknologi tetapi sejarah menyatakan bahawan kerajaan melayu merupakan kerajaan yang tersohor dengan bidang pembuatan dan pembinaan..Kerajaan melaka jatuh kerana terdapat sifat cemburu melampau dalam diri yang masih tersemat dalam diri manusia sehingga sekarang..jatuh bangun ini adalah diri kita...perlu bersatu walau berlainan pendapat !

    ReplyDelete
  10. Anonymous1/23/2013

    salam kepada penulis dan pembaca.... sebuah pendapat dan ideologi yang baik akan tetapi kurang dalam mengkaji dan teori... maaf kalau tersinggung jika kata2 hamba ini disalahertikan mahupun tutur kata hamba tidak seindah yang diharapkan...

    kita lihat kembali sejarah melaka sebelum kedatang portugis iaitu sebelum 1511... kembali kepada 4 org pemerintah iaitu sebelum sultan mahmud... pandang dan lihat kembali penasihat ketika itu iaitu tun perak yang menjadi tulang belakang istana dan negara ketika itu... org2 kita(melayu) tidaklah bodoh dan tidaklah kosong... telah dikhabarkan org2 kita bijak dalam stategi tempur, pandai dalam mengkaji ilmu serta subur dengan zuriat yang sejahtera... tidak hairanlah jika pada zaman sultan alauddin kita sudah ada skuad polis selain tentera untuk menjaga keamamanan melaka ketika itu... tidak hairanlah mengapa portugis mpernah tewas ketika serangan pertama keatas melaka... kerana mereka ada pistol kita ada terakol, mereka ada senapang kita ada pemuras...

    Tun perak sudah "meramal" penggantinya tun mutahir ibarat "bulan terang dilitup awan hitam" kejayaan tun mutahir lebih dari tun perak, kehebatan tun mutahir lebih dari tun perak kehandalan strategi tun mutahir lebih dari tun perak..akan tetapi sayang seribu kali sayang, akibat fitnah tun mutahir tersembam ke tanah dengan kesetiaannya pada sultan mahmud tidak terbelah bahagi...

    dan telah dikhabar dari awal usul kita bangsa melayu didalam sulalatus salatin perjanjian antara demang lebar daun dengan nila utama, jangan sesekali raja menindas rakyat, maka akan jatuhlah kerajaannya dan jangan sesekali rakyat menentang raja, maka terbaliklah bumi melayu... dan ini terbukti dengan kegungan dan kehebatan melaka ketika dibawah naungan 4 org sultan sebelum sultan mahmud, dan juga terbukti dengan kejatuhan melaka ketika pemerintahan sultan mahmud...

    kata2 hamba mungkin tersalah fakta dan hanya teorikal semata mata... harap dimaaf jika tersalah langkah..

    ReplyDelete
  11. Anonymous5/17/2013

    pendapat pertama saya Melaka tiada SULTAN@5hang,ini adalah cerita dongeng utk menaikan semangat orang melayu,faktanya,tiada sultan melaka dimasa ini,tiada keturunan pewaris bermula nama HANG sehingga kini,makan2 juga diragui..
    pendapat kedua,jikalau ada sultan@5hang,pasti mereka sudah kena bedilan meriamnya@lari ke utara tanah melayu@ke johor menjadi sultan johor..Allahualam..

    ReplyDelete
  12. Anonymous6/09/2013

    Melaka adalah Negara yang kuat dan maju. Tetapi di akhirnya pemerintah Melaka banyak melakukan kezaliman. Negara yang kuat dan maju tetapi pemerintah zalim maka Negara itu akan tumbang juga

    ReplyDelete
  13. Anonymous10/01/2013

    wahai saudara seislam ku...kenapa disibukkan tentang negeri melaka?kenapa banggakan bangsa melayu yg sgt hebat suatu masa dahulu?semua itu telah menjadi sejarah yang takkan berulang jika tuan hamba sekalian hanya sibuk dengan teori dan kajian tentang sejarah negeri melaka.praktikkan islam sebenar,kajilah al-quran dan hadis,nescaya kita bisa utk bangkit dan mengulangi sejarah yg telah lama pupus di makan usia...jangan hanya pandai berbicara dan menilik sejarah,tetapi hendaknyalah menegakkan Islam dalam diri beserta ilmu quran dan hadis,nescaya kau mampu mengulangi sejarah kegemilangan negeri melaka dan perwira2 berlima!!!!

    ikhlas dari hamba,
    Harimau Belantara DiRaja

    ReplyDelete
  14. Anonymous2/05/2014

    salam
    boleh bantu saya untuk dapatkan buku sejarah Kesultanan Melayu Melaka edisi Indonesia utk kajian PhD saya? perlu sgt bantuan Tuan.
    terima kasih.

    aisyah.mokhtar@gmail.com

    ReplyDelete
  15. Agama agama samawi telah di perangi sejak zaman para nabi dan rasul terdahulu lagi..mereka yg menjadi tali barut di dlam islam kebanyakan berakalkan barat, pro barat..bakan pro islam...hapuskan pemikiran pro barat terlebih dahulu mengagungkan barat.ia amat bahaya untuk islam.menurut catatan catatan lama. Keseluruhan akal barat akan berakhir di romawi.the key pro barat> pro eropah> pro penjajah> pro zion> pro vaticaN city> pro pope venedect/ lihat pula agama mereka dewa dewi pelbagai tuhan itu dan ini.brkonsep trinity dari zeus(bapa),mitra(ibu),hoculis(anak) seperti mana kristian katolik di ubah walhal gereja yg berada di rom usianya jauh lebih lama dari kemunculan nabi isa a.s. para nabi dn rasul brdepan dgn empayar ini suatu ketika dahulu.empayar ini kekal sehingga sekarang iaitu di italy. Zeus, mitra,horculis mereka bertiga ini manusia yang di angkat sebagai pemimpin oleh rakyat.agama ini hnyalah salah paham yg berlaku setelah kematian pemimpin dn sedikit sebanyak telah berubah selepas jenerasi ke jenerasi.malah agama ini telah wujud lebih awal dari kedatangan nabi ibrahim.dalam sejarah juga agama ini berasal dari tanah arab juga lihat kisah nabi ibrahim tentang berhala.agama pagan ini suatu ketika dahulu yang membentuk kekeaisaran sendiri dn empayar yg kuat satu ketika dahulu.dari aliran agama pagan ini juga lah bnyak agama agama samawi di ubah manusia boleh menjadi tuhan(agama firaun) malah dalam aliran agama islam juga ada terselitnya pemahan trinity..sebab tu akhir ini bnyak manusia mengaku tuhan.pelik dari mana pula amalan ini kalau bukan dari barat melalui islam syiah di dan resapi sedikit demi sedikit dalam aliran islam yang lainya.(lihat sejarah syiah iaitu iran parsi lama mereka mncipta islam syiah untuk menandingi rom, lihat pula agama rom lama ini seakan akan sama dengan agama parsi lama cuma telah berovolusi dari dewa dewi patung patung kepada dewa drei manusia.harus di lihat dan di perhalusi.boleh di katakan kebanyakan tali barut islam berakalkan pro barat ini..haruslah semak semula sejarah dari awal sehingga akhir.kita akan menemui jalan. Pelik pula bila di sebut islam je pengganas dan penganas itu islam kalau mcm tu smua orang islam itu ganas dn perlu di hapuskan di muka bumi.itulah rancangan barat yg sebenar untuk melakukan holocoust trhadap umat islam.yg sebenarnya bkan yahudi di holocoust tetapi umat islam yg di holocoust yg sebenarnya kita di perangi dari nabi ibrahim lg.lebih ketara semasa nabi muhammad 1500 tahun brapakah angka yg terkorban.ingat jika tersilap langkah kemungkinan pembantaian umat islam akan berlaku secara besar besaran di muka bumi yg di lakukan barat berpusat di rom serta orang orang islam berakalkan pro barat ini(tali barut) ini seakan akan sama.

    ReplyDelete
  16. Agama agama samawi telah di perangi sejak zaman para nabi dan rasul terdahulu lagi..mereka yg menjadi tali barut di dlam islam kebanyakan berakalkan barat, pro barat..bakan pro islam...hapuskan pemikiran pro barat terlebih dahulu mengagungkan barat.ia amat bahaya untuk islam.menurut catatan catatan lama. Keseluruhan akal barat akan berakhir di romawi.the key pro barat> pro eropah> pro penjajah> pro zion> pro vaticaN city> pro pope venedect/ lihat pula agama mereka dewa dewi pelbagai tuhan itu dan ini.brkonsep trinity dari zeus(bapa),mitra(ibu),hoculis(anak) seperti mana kristian katolik di ubah walhal gereja yg berada di rom usianya jauh lebih lama dari kemunculan nabi isa a.s. para nabi dn rasul brdepan dgn empayar ini suatu ketika dahulu.empayar ini kekal sehingga sekarang iaitu di italy. Zeus, mitra,horculis mereka bertiga ini manusia yang di angkat sebagai pemimpin oleh rakyat.agama ini hnyalah salah paham yg berlaku setelah kematian pemimpin dn sedikit sebanyak telah berubah selepas jenerasi ke jenerasi.malah agama ini telah wujud lebih awal dari kedatangan nabi ibrahim.dalam sejarah juga agama ini berasal dari tanah arab juga lihat kisah nabi ibrahim tentang berhala.agama pagan ini suatu ketika dahulu yang membentuk kekeaisaran sendiri dn empayar yg kuat satu ketika dahulu.dari aliran agama pagan ini juga lah bnyak agama agama samawi di ubah manusia boleh menjadi tuhan(agama firaun) malah dalam aliran agama islam juga ada terselitnya pemahan trinity..sebab tu akhir ini bnyak manusia mengaku tuhan.pelik dari mana pula amalan ini kalau bukan dari barat melalui islam syiah di dan resapi sedikit demi sedikit dalam aliran islam yang lainya.(lihat sejarah syiah iaitu iran parsi lama mereka mncipta islam syiah untuk menandingi rom, lihat pula agama rom lama ini seakan akan sama dengan agama parsi lama cuma telah berovolusi dari dewa dewi patung patung kepada dewa drei manusia.harus di lihat dan di perhalusi.boleh di katakan kebanyakan tali barut islam berakalkan pro barat ini..haruslah semak semula sejarah dari awal sehingga akhir.kita akan menemui jalan. Pelik pula bila di sebut islam je pengganas dan penganas itu islam kalau mcm tu smua orang islam itu ganas dn perlu di hapuskan di muka bumi.itulah rancangan barat yg sebenar untuk melakukan holocoust trhadap umat islam.yg sebenarnya bkan yahudi di holocoust tetapi umat islam yg di holocoust yg sebenarnya kita di perangi dari nabi ibrahim lg.lebih ketara semasa nabi muhammad 1500 tahun brapakah angka yg terkorban.ingat jika tersilap langkah kemungkinan pembantaian umat islam akan berlaku secara besar besaran di muka bumi yg di lakukan barat berpusat di rom serta orang orang islam berakalkan pro barat ini(tali barut) ini seakan akan sama. Melaka dan turki memang amat berbeza tetapi hanyalah satu pegangan dan di bawah satu bendera khalifah islam, semasa itu bumi eropah telah di gembur tentera islam semasa kemunculan slahhuddin alayubi.dn tentera salib, templar,iluminatu,masonic,satanic,paganise,dn organisasi seangkatan denganya lari dn mncari tanah baru atau pun mencari saki baki sekutu sukutu di bawah satu bendera islam iaitu bendera hitam khalifah islam.

    ReplyDelete
  17. Agama agama samawi telah di perangi sejak zaman para nabi dan rasul terdahulu lagi..mereka yg menjadi tali barut di dlam islam kebanyakan berakalkan barat, pro barat..bakan pro islam...hapuskan pemikiran pro barat terlebih dahulu mengagungkan barat.ia amat bahaya untuk islam.menurut catatan catatan lama. Keseluruhan akal barat akan berakhir di romawi.the key pro barat> pro eropah> pro penjajah> pro zion> pro vaticaN city> pro pope venedect/ lihat pula agama mereka dewa dewi pelbagai tuhan itu dan ini.brkonsep trinity dari zeus(bapa),mitra(ibu),hoculis(anak) seperti mana kristian katolik di ubah walhal gereja yg berada di rom usianya jauh lebih lama dari kemunculan nabi isa a.s. para nabi dn rasul brdepan dgn empayar ini suatu ketika dahulu.empayar ini kekal sehingga sekarang iaitu di italy. Zeus, mitra,horculis mereka bertiga ini manusia yang di angkat sebagai pemimpin oleh rakyat.agama ini hnyalah salah paham yg berlaku setelah kematian pemimpin dn sedikit sebanyak telah berubah selepas jenerasi ke jenerasi.malah agama ini telah wujud lebih awal dari kedatangan nabi ibrahim.dalam sejarah juga agama ini berasal dari tanah arab juga lihat kisah nabi ibrahim tentang berhala.agama pagan ini suatu ketika dahulu yang membentuk kekeaisaran sendiri dn empayar yg kuat satu ketika dahulu.dari aliran agama pagan ini juga lah bnyak agama agama samawi di ubah manusia boleh menjadi tuhan(agama firaun) malah dalam aliran agama islam juga ada terselitnya pemahan trinity..sebab tu akhir ini bnyak manusia mengaku tuhan.pelik dari mana pula amalan ini kalau bukan dari barat melalui islam syiah di dan resapi sedikit demi sedikit dalam aliran islam yang lainya.(lihat sejarah syiah iaitu iran parsi lama mereka mncipta islam syiah untuk menandingi rom, lihat pula agama rom lama ini seakan akan sama dengan agama parsi lama cuma telah berovolusi dari dewa dewi patung patung kepada dewa drei manusia.harus di lihat dan di perhalusi.boleh di katakan kebanyakan tali barut islam berakalkan pro barat ini..haruslah semak semula sejarah dari awal sehingga akhir.kita akan menemui jalan. Pelik pula bila di sebut islam je pengganas dan penganas itu islam kalau mcm tu smua orang islam itu ganas dn perlu di hapuskan di muka bumi.itulah rancangan barat yg sebenar untuk melakukan holocoust trhadap umat islam.yg sebenarnya bkan yahudi di holocoust tetapi umat islam yg di holocoust yg sebenarnya kita di perangi dari nabi ibrahim lg.lebih ketara semasa nabi muhammad 1500 tahun brapakah angka yg terkorban.ingat jika tersilap langkah kemungkinan pembantaian umat islam akan berlaku secara besar besaran di muka bumi yg di lakukan barat berpusat di rom serta orang orang islam berakalkan pro barat ini(tali barut) ini seakan akan sama. Melaka dan turki memang amat berbeza tetapi hanyalah satu pegangan dan di bawah satu bendera khalifah islam, semasa itu bumi eropah telah di gembur tentera islam semasa kemunculan slahhuddin alayubi.dn tentera salib, templar,iluminatu,masonic,satanic,paganise,dn organisasi seangkatan denganya lari dn mncari tanah baru atau pun mencari saki baki sekutu sukutu di bawah satu bendera islam iaitu bendera hitam khalifah islam.

    ReplyDelete
  18. ya sejarah melambangkan bangsa,kerana sejarah, kita, kita mengenal hakikat islam itu sendiri....jadi kan sejarah itu sebagai pengajaran utk menjadi bangsa yang kuat...kerana MASA itu pasti datang.perkemaskan diri dan akidah pegangan...INSHA ALLAH resepi paling mujarab utk bekalan, jika cristiano ronaldo mejadi gilaan ramai,maka berbangga lah kita akan faiz subri atas nama melayu yang akan mejadi sebutan...wal alam!!!

    ReplyDelete
  19. Ingin Berpeluang Menjadi Jutawan Dengan Modal Yang Minim?
    Buruan Join Bersama Agen Bandar Kartu Online Terbaik ZoyaQQ.org
    Raih jutaan Rupiah Selama Disini
    - Bouns Rolingan Terbesar
    - Bonus Referall Seumur Hidup
    - Minimal Depo & WD Rp.20.000
    - Cs Berpengalaman Yang Siap Melayanin Bosku 24Jam
    Info Selengkapnya Bisa Langsung Hubungin
    BBM D8B82A86
    WA : +85515370075

    BERITA TERKINI
    http://beritaharianku9.blogspot.com/2018/04/sadis-polisi-tewas-dilempari-massa-di.html

    ReplyDelete
  20. Maklum,Tuan,Puan..sebenarnya dipurtar belit oleh penjajah british dikerrumun wang pada saorang terlaknat oleh Allah atas laku sial pada bangsa Ajam Hanif Samawi yg bersandar Islam ugamanya telah diupah pada kurun-18.m.h. Abdullah Munsyi(Mosh Havdalah)oleh penjajah Yahudi british Laknatullah untuk membakar segala buku2 serta kitab-kitab tua sejarah ORANG2 MELAYU atau sebagai MASYARAKAT NU SAN TA RA oleh maharaja KERAJAAN ISLAM CINA TAMPUK KERAJAAN TANG,"YUAN"(MING) dan (QING/CHING/CING) sebagai bangsa diinyah hidayah oleh Allahs.w.t. daripada jirai turun-temurun anak cicit NABI IBRAHIM ALAIHISSALAM TU WAS SALAM.Sambung cerita,dibakar pedatang mamak yahudi abdullah bin munsyi atau nama yahudi freemasonya MOSHE HAVDALAH buku sejarah nenek moyang orang MELAYU di HILIR"MALAKKA" kata pasaunya MELAKA menjadi tempat pembelot,pengkianat dan penyangak bangsa dan AGAMA ISLAM.Juga di sini jua,tempat pembelot bangsa yang tamak berdamping dengan penjajah yahudi ini telah melarikan diri ketika dikejar oleh tentera KERAJAAN TERATAI KEKHALIFAHAN NAGARA KEDAH"KEDAT"PASAI MA menjadi titik mula pembelotan bangsa Melayu telah dikarang satu karang tulisan diagung ramai tanpa pengarang menjadi tanda tanya hingga lah kini siapa yang tahu hendaknya menulis sastera dikatakan nyawa bangsa pada hal yang sebenar adalah titik tulisnya diperintah atas penjajah yahudi laknatullah untuk mengenggelamkan BANGSA HIDAYAT serta menghapuskan keagungan kebesaran UGAMA ISLAM di seluruh SEMENANJUNG TANAH MALAKKA / Semenanjung EMAS(dikenali Greek)/TANAH MELAYU(diubah Penjajah YAHUDI BRITISHIT DILAKNAT ALLAH DAN RASULNYA JUGA UMATNYA SEJATI ISLAM)....lanjut bahannya PEMBONGKARAN ATAS PENIPUAN DAN PEMUSLIHATAN TIPU DAYA KE ATAS ORANG MELAYU SEJAK JATUHNYA KERAJAAN KEKHALIFAHAN ISLAM MELAYU BENUA SIAM ISLAM NAGARA KEDAH PASAI MA TERBENTABG DARI CHANGGUNG "Chittagong" di utara barat timur HINGGA KE MUKIM AMANILLAH"Manila"& BRUNAI di Timur Lautnya,barat lautnya PAGAR RUYUANG(Pagar Ruyong),TANAH MINANG SERTA PALEMBANG dan MAJAPAHIT/ DEMAK di selatannya..sekian. Lanjutnya silalah ke blog Minda Ahad atau BENUA SIAM ISLAM NAGARA KEDAH PASAI-MA...untuk lebih tentang sejarah sebanar MASYARAKAT MELAYU ISLAM DAN PENGERTIAN SIAM YANG SEBANARNYA AGAR DIRAHMATI,DIREDHA serta DIINAYAH ALLAH. SEKIAN,ASSLMKM.W.B.T

    SALAM MAJULAH MASYARAKAT MELAYU KOPADO BANGSO NAN NOGARO...

    ReplyDelete