Followers

Friday

Tak Guna Belajar Tinggi! Kalau....

Assalamualaikum..
Dunia oh dunia..Lain negeri lain bahasa..Lain negara lain bangsa..Lain orang lain perangai..Itulah D.U.N.I.A.
Ana bukanlah bijak pandai soal agama tapi ana ada akal fikiran sempurna yang Allah bagi.Lain orang lain ragam,itulah ayat yang paling sesuai apa yang ana nak ceritakan ni.

Ana pelik,pelik dan pelik.Kadang-kadang bingung di buatnya..Ramai yang belajar tinggi,sekolah tinggi,gaji tinggi,semua tinggi la apatah lagi kalau bercerita soal agama.Memang number wahid! Tapi sayang ,semuanya dah bagus sebab semua tinggi tapi ada jugak sangkut yang rendah ni.Apa yang rendah?

Malas..
Yang rendah bukannya IQ atau EQ tapi sikap malas tolong ibu dan ayah!Itulah penyakit yang menimpa sekarang ni bagi golongan bijak pandai ni.Baca buku no1,research internet no1,tengok cerita kat astro no.1,banyak la no1 kalau nak sebut tapi bab tolong ibu ayah no 100..Orang kelantan sebut,panggil tak dengar!

Kadang-kadang ana terfikir,golongan cerdik pandai ni.Cerita agama memang hebat,hadis dan al quran memang tahu keseluruhannya.Hukum hakam memang cerdik tapi masya Allah..Tahu saja tapi tak praktik,bagi ana ianya tak ada guna.Dalam hadis dan al quran ada sebut,tolong ibu ayah berkat dunia dan akhirat.Ibarat semua orang tahu solat tu tiang agama tapi kalau tak solat tak guna juga!!

Susah
Belajar tinggi,gaji tinggi,pangkat tinggi..Kalau kehidupan masih lagi rasa susah dan sempit dari apa bentuk segi sekalipun,tak guna jugak.Apa kata tolong ibu ayah,ringankan beban.Mungkin susah sebab tak dapat berkat dari ibu ayah..Mulut ibu ayah memang cakap halal dunia akhirat apa semua tapi kalau di tambah tolong ringankan beban ibu ayah,Masya Allah..Bukan je dapat keberkatan Ibu Ayah,malah mendapat keberkatan hidup dunia akhirat.

Alasan
Buang alasan malas untuk tolong ibu ayah kecuali kalau betul-betul letih dan penat! Kita tolong ibu ayah,orang lain akan tolong kita.Kita sayang ibu ayah,Allah akan sayangkan kita.Kita ringankan beban ibu ayah,Allah ringankan beban kita.Allahualam..



"Keberkatan Allah Terletak Pada Keberkatan Ibu dan Ayah"

2 comments:

  1. Entry ni sedikit sebanyak menyedarkan diri sendiri sebab alpa. Astafirullah.. kene muhasabah diri balik ni..

    ReplyDelete
  2. Anonymous11/08/2011

    like *thumbs up (:

    ReplyDelete