Followers

Wednesday

Malam Pertama

Assalamualaikum..
Malam pertama?Pasti anak bujang atau anak dara yang belum bernikah akan memikirkan malam pertama adalah malam selepas di nikahkan.tapi pernah terfikir malam pertama di alam kubur?Masya Allah..

Pernah terfikir malam pertama di kubur?
Pernah terfikir suasana di alam kubur?
Pernah terfikir sempitnya liang lahad?
Pernah terfikir soalan-soalan dari malaikat?
Pernah terfikir hanya amalan yang di bawa?
Pernah terfikir gelap dan dahsyatnya alam kubur?

Mungkin ada yang pernah terfikir dan mungkin juga yang tak pernah terfikir tentang kematian dan alam perkuburan.Malam pertama?ya...Dua malam pertama yang kita akan lalui.Pertama selepas nikah dan keduanya selepas kematian.

Bagi alim ulama dan orang yang beriman pasti akan sentiasa menangis apabila mengenagkan azab kubur menurut apa yang di ceritaka di dalam al quran dan hadis.Dan bagi ahli maksiat dan pengejar duniawi,mereka pastinya tidak akan memikirkan soal kematian dan alam perkuburan kerana duniawi adalah segalanya dan apa yang pasti mereka takut akan kematian berbeza dengan para ulama dan orang-orang yang beriman.


Firman Allah.."Alangkah dahsyatnya sekiranya kamu melihat pada waktu orang-orang yang zalim ( berada) dalam tekanan-tekanan sakrat (mabuk) mati, sedang para malaikat memukul dengan tangan mereka (sambil berkata) “keluarkan nyawamu. Pada hari itu kamu dibalas dengan seksaan yang sangat menghinakan kerana kamu selalu mengatakan terhadap Allah (perkataan) yang tidak benar".. (Al-An’am:93).


"Dan barangsiapa berpaling dari peringatan-Ku, maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit." (Thaahaa: 124)


Diriwayatkan oleh Ahmad dan Abu Bakar bin Abu Syaibah dari Abu Sa'id al-Khudri bahwa ia berkata, "Aku pernah mendengar Rasulullah bersabda, 'Akan dikuasakan kepada orang kafir dalam kuburnya sembilan puluh sembilan ekor naga yangakan menggigitnya sampai tiba hari kiamat. Sendainya seekorsaja dari naga itu menjilat sebidang tanah, maka tanah itu akan mati (tidak dapat menumbuhkan tanaman).'"


Dari firman Allah kita dapat buat kesimpulan,seksaan Allah bermula dari sakaratul maut,belum pun di kapankan dan di kebumikan lagi.Ini adalah seksaan-seksaan sebelum hari kiamat.Masya Allah..Dari hadis Nabi s.a.w.."Jika kamu terlepas dari azab seksaan kubur,maka lain-lainya akan di permudahkan kelak.".Allahualam..


"Ya Allah..
Selamatkan Aku dan Keluargaku daripada Seksaan Kubur dan Neraka Mu Ya Allah"













1 comment: