Followers

Monday

Ulama Pewaris Nabi

                                                  بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَانِ الرَّحِيْمِ


Sedikit Sebanyak Cerita Seorang Ulama...

Seorang pemimpin tertinggi di sebuah negeri yang di beri gelaran negeri islam.Seorang yang zuhud dalam menjalani kehidupan seharian.Tidak meninggi diri dan antara pemimpin yang sentiasa menjadikan agama sebagai perkara no.1..

Ana pernah solat dan munajat bersama dengan pemimpin ini di sebelah kediamannya yang di panggil masjid tok guru.Masya Allah..Ketika ana sampai di perkarangan masjid tersebut ,ana terkejut dan terpegun.Ana melihat di belakang masjid itu merupakan rumah beliau.Kecik,kayu dan biasa2..Langsung tidak menggambarkan beliau seorang pemimpin tertinggi negeri..


Selepas ana meninjau dan tanya orang di sekeliling masjid tersebut.Ternyata lah,itulah rumah beliau.Seperkara lagi yangmembuatkan ana terkejut.Kehadiran di masjid tersebut begitu ramai anak2 muda berpakaian jubah putih dan serban putih.Begitu ramai sekali.Mereka datang bukan dari jauh,bukan dari kl,terengganu mahupun mesir.Mereka cuma datang dari belakang rumah pemimpin tertinggi ni.Masya Allah! Rupa-rupanya di sekeliling rumah pemimpin ini ada sekolah maahad tahfiz..Subhanallah! Mulia sungguh hati beliau,sanggup tidak duduk di kediaman rasmi semata mata mahu duduk bersama dengan pelajar tahfiz dan anak-anak yatim.

Iktiraf 
Pada tahun 2008,Gerakan Anti Korupsi (GERAK) telah menganugerahkan beliau sebagai Menteri Besar yang memiliki rekod paling bersih di Malaysia.Pada tahun 2009.Beliau di letekakan 50 tokoh islam paling berpengaruh di dunia dan nama beliau telah di masukkan di dalam buku yang berjudul "the most influential muslims"..

Gambar-Gambar Zuhud Beliau..


seorang menteri sanggup makan nasi bungkus

hidangkan makan kepada rakan2

air mata seorang hamba ketika berdoa


tidak kira di mana,solat tiang agama

di pejabat beliau..kerja2 jugak..ukhrawi di jaga



di rumah beliau
Sultan mendahulukan seorang ulama..masya Allah



menteri juga seorang ulama

pakaian seorang yg zuhud

Beliau yang ana maksudkan adalah Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat..Seorang Menteri Besar,seorang Ulama,seorang pemimpin negeri,pemimpin keluarga,seorang imam dan seorang guru.Beliau telah berjaya menjadikan kelantan sebuah negeri islam yang membangun..Negeri Kelantan Negeri Islam.."jika orang kelantan jahat,memang dia nak jadi jahat bukan sebab pemimpin"! dan ana yakin tiada seorang pemimpin tinggi dapat buat sepertimana Tok Guru buat..Tok Guru pernah keluarkan kenyataan.."ambo tak bangga jadi melayu tapi ambo bangga di lahirkan seorang islam"..masya Allah ..hebat!


tonton video ini dan nilai sendiri keperibadian hebat 
Tok Guru Nik Aziz


I Love Tok Guru

1 comment:

  1. Anonymous7/05/2011

    terima kasih wan merah..membuatkan sy jadi insaf

    ReplyDelete